Секретар. Встати! Суд іде!
Верховний суддя. Прошу сідати. Сьогодні слухається справа з обвинувачення Фізики, яка впродовж декількох тисячоліть своїми діями призводила до смерті чи каліцтва мільйонів людей.
З того часу, як людина перетворилася в людину розумну, їй на службу була представлена всеохоплююча наука про природу – фізика. За ці тисячоліття у Верховній канцелярії проти фізики зібралося стільки скарг і прокльонів, що настав час покласти край усім її безчинствам.
Для об’єктивного розгляду справи запрошені кращі юристи різних фірм. Один із РАІ (адвокат), а другий із АД (прокурор). Оскільки звинувачень накопичилося дуже багато, на судове засідання винесені основні, найважливіші. Ввести підсудну!
(Слово для попереднього обвинувачення надається прокурору.)
Адвокат. Ваша честь! Протестую проти голослівних обвинувачень!
Верховний суддя. Протест приймається. Пане прокуроре, наведіть докази ваших обвинувачень!
Адвокат. Треба врахувати, що фізика дала ці знаряддя людині не для вбивства собі подібних. Вона бачила, як людина страждає під час ловлі дрібних тварин і пташок. Їй стало жаль людей, які гинули на полюванні на крупних тварин (мамонтів, носорогів). Вона розуміла, що полювання на зайців, антилоп, пташок не таке небезпечне, тому й навчила людей, як це робити. І не її вина в тому, що деякі з них стали застосовувати ці знання для вбивства людей.
Верховний суддя. Секретар, занесіть до протоколу судового засідання це спростування.
Прокуроре, вам надається слово для інших обвинувачень.
Прокурор. Наступний блюзнірський крок, який вчинила фізика, полягає в тому, що вона навчила людей користуватися вогнем, що майже відразу спричинило пожежі не лише в природі, а й у житлах людей. Але найстрашніше, чому навчила фізика, - це спалювати один одного. І ця мученицька страта так сподобалася людям, що вони її застосовували до середніх віків. За такі дії, на мою думку, фізику треба повністю знищити.
Верховний суддя. Не будемо робити поспішних висновків. Послухаємо, що скаже захист.
Адвокат. Але ж мета моєї підзахисної була в іншому - дати людям можливість створити міцні знаряддя праці: сокири, пилки, лопати, мотики, плуги тощо.
Верховний суддя. Перейдемо від голослівних обвинувачень до показів свідків, які зазнали безпосереднього і сильного впливу з боку фізики. Запросіть першого свідка.
(Виходить Аристотель, який тримає в руках книжку “Фізика”.)
Покляніться і розкажіть про себе і свої зв’язки з фізикою.
Аристотель. Клянусь говорити лише правду і нічого, крім правди. Я народився в 384 р. до н.е. в стародавньому грецькому місті Стагір в родині придворного лікаря. Двадцять років навчався в академії в Платона (м. Афіни). У 343 р. до н.е. цар Македонії Філіп запросив мене бути наставником його сина Олександра.
З 343 до 339 р. до н.е. проживав у столиці Македонії як наставник Олександра Македонського. Майбутній полководець високо цінував мене і пізніше сказав: “Якщо батьку я зобов’язаний життям, то Аристотелю усім тим, що дає йому ціну”. У 339 р. до н.е. я повернувся до Афін, де заснував свій ліцей і успішно керував ним впродовж 13 років.
Після смерті Олександра Македонського мене прогнали з Афін і вислали на острів Евбея, де я загинув у 322 р. до н.е.
Тривалий час я намагався з’ясувати причину припливів і відпливів, але знань не вистачало, і я з відчаю кинувся з високої скелі в море.
Я написав: “Метафізика” – філософський трактат з 14 книжок, “Фізика” (8 книжок), “Поетика”, “Про душу”, “Етика”, “Політика”, “Органон” (про логіку), “Про небо”, “Історія тварин”. У “Фізиці” розглядаються питання: про матерію і рух, про простір і час, про існування пустоти, про скінченне і нескінченне, про діючі причини.
Верховний суддя. Чи будуть запитання до свідка?
Адвокат. Протестую! Це провокаційне запитання.
Верховний суддя. Протест відхиляється. Свідок, відповідайте на запитання.
Прокурор. Одначе я вважаю, що Олександр Македонський завдяки наукам, і в першу чергу фізиці, досягнув досконалості у військовій справі. Це дало йому змогу підкорити й пограбувати більшість цивілізованих країн того часу, сіючи смерть і розорення в усьому світі. Навіть якщо ви не вбачаєте в цьому вини фізики, то в смерті такого знаменитого вченого як Аристотель вона повністю винна. Якби фізика дала йому знання про закон всесвітнього тяжіння, він можливо, ще чимало зробив би для людства.
Верховний суддя. Слово надається захисту.
Адвокат. Як я вже казав, свідок ні в якій мірі не винуватий у загарбницьких діях Олександра Македонського. Історія знає чимало прикладів, коли полководці, маючи високу ерудицію і величезні знання, все ж таки вели загарбницькі війни. А знання і любов до прекрасного, прищепленні Олександру Македонському Аристотелем, можливо, врятували для нащадків багато пам’ятків культури, бібліотек та історичних цінностей.
Завдяки знанням фізики, Аристотеля вважали найуніверсальнішим ученим серед давньогрецьких філософів. Широта, чіткість та логічність викладу матеріалу в працях Аристотеля спричинили те, що природознавство вивчалось по Аристотелю майже дві тисячі років, до XVII ст. А за це фізику треба не судити, а схилятися перед нею. Що ж до смерті самого Аристотеля, то навіть якби фізика й дала б йому розуміння припливів і відпливів, він би за такого розвитку тогочасної науки нічого б не зрозумів, і відчай його був би не меншим.
Верховний суддя. Свідок, займіть своє місце в залі. Запросіть наступного свідка – Архімеда.
(Входить Архімед, у руках тримає ”гвинт Архімеда”.)
Архімед(після клятви). Народився я в 287 р. до н.е. у місті Сіракузи на острові Сицилія в родині Фідія, придворного астронома і математика царя Гієрона. Освіту здобув в Олександрії Єгипетській у знаменитих учених Корона(астроном) і Ератосфена(астроном і математик), вивчав праці Демокрита, Евдокса, Аристотеля. Я першим у світі використав математику для пояснення фізичних явищ. Це допомогло мені відкрити закон важеля, вчення про центр тяжіння і плавання тіл. Поєднання в одне ціле математики і фізики дало мені можливість сконструювати багато машин і механізмів. “Гвинт Архімеда” використовується в техніці і у вас, у сучасному світі. Крім того , я вивчав оптичні властивості увігнутих дзеркал. Я загинув у 212 р. до н. е. Під час облоги міста Сіракуз римським полководцем Марцелом від меча римського легіонера.
Верховний суддя. Чи будуть запитання до свідка?
Архімед. Так, справді я виготовляв чимало металевих машин, різних пристроїв для затоплення кораблів. Я знав (на основі законів фізики), що за допомогою увігнутих дзеркал сонячну енергію можна збирати в точку, що спричиняє в цій точці високу температуру. І це дало мені можливість спалити флот. Але я не залишив своїм нащадкам креслень, щоб ніхто не зміг використовувати бойові машини проти людей. Я їх застосував проти римлян, які прийшли пограбувати і знищити мій народ. І якби не зрадник, який відкрив ворогам ворота, римляни ніколи не змогли б захопити наше місто.
Верховний суддя. У захисту будуть запитання до свідка?
Адвокат. Свідок сам показав, що фізика впливала на нього з добрими намірами і озброїла людство новими знаннями.
Верховний суддя. Свідка прошу зайняти своє місце в залі. Запросіть наступного свідка – Ісаака Ньютона.
(Входить І. Ньютон, в рутах тримає яблуко.)
Ньютон (після присяги). Я народився 4 січня 1643 р. у Вульсторні. У 12 років пішов до школи у сусідньому містечку Грентем. Спочатку вчився погано, був фізично слабким. Але завдяки наполегливій праці і потягу до навчання поступово зайняв перше місце в школі і утримував його аж до закінчення школи. У дитинстві любив конструювати складні механічні іграшки.
У 1660 р. поступив до Триніті-коледжу Кембриджа. Під впливом викладача математики і богослов’я Барроу, який читав лекції з оптики, я захопився фізикою і математикою. За сім років напруженої праці пройшов усі ступені коледжу(від бакалавра до магістра). У 1669 р. Отримав від Барроу кафедру математики Кембриджського університету. З того часу Кембридж став славитися фізикою і математикою.
Свої наукові праці завжди публікував лише після ретельної перевірки. Сформулював основні закони механіки, відкрив закон всесвітнього тяжіння, встановив розкладання білого світла, розробив диференціальне й інтегральна числення, першим (1675 р.) висловив думку про дуалізм світла (частинка і хвиля), передбачив можливість перетворення світла на речовину і навпаки, довів стисненість Землі, розробив теорію припливів і відпливів, теорію руху комет, розрахував збурення в русі планет.
Помер 21 березня 1727 р. і згідно з указом короля урочисто похований у Вестмінстерському абатстві – пантеоні видатних людей Англії.
Верховний суддя. Чи будуть запитання до свідка?
Прокурор. Вплив фізики на цього видатного вченого величезний. Вихід його книжки “Математичні начала натуральної філософії” (1687 р.) прийнято вважати першою революцією природознавства, а саме, у фізиці. Вона змінила погляди на природу і на науковій основі дала змогу пояснити природні явища. В обвинувачення до Ньютона претензій не має.
Верховний суддя. Чи є запитання у захисту?
Адвокат. Ні, Ваша честь.
Верховний суддя. Свідок, займіть своє місце в залі. Запросіть на засідання суду свідка Альберта Ейнштейна.
(Входить А. Ейнштейн, тримає в руках скрипку.)
Ейнштейн. Справді, ми наполягали на дослідженні ланцюгових реакцій урану. Нашою метою було випередити в ядерних дослідженнях нацистів, які вже в січні 1939 р. отримали ділення ядер урану, і якби вони першими створили атомну бомбу, то весь світ був би знищений. Про те, що уряд США готувався використати атомну зброю проти переможеної Японії, нас не повідомляли. І всі ми були обурені цим актом вандалізму.
Верховний суддя. Ще будуть запитання?
Адвокат. Дякую. Запитань немає.
Верховний суддя. Прошу вас, Ейнштейн, сідайте. Запросіть свідка Енріко Фермі.
(Входить Е.Фермі, в руках тримає креслення ядерного реактора)
Принесіть присягу і розкажіть про себе.
Фермі(після присяги). Я народився 29 вересня 1901 р. в Римі в родині службовця. З дитинства захоплювався точними науками, зокрема фізикою і математикою.
Восени 1919 р. одночасно поступив до Вищої нормальної школи і Пізанського університету на фізико-математичний факультет. У 1922 р. виконав дипломну роботу з оптики рентгенівських променів і отримав диплом з відзнакою. У січні 1923 р. був направлений до Геттінгена для удосконалення своїх знань. У 1925-1926 рр. читав лекції з теоретичної механіки у Флоренції. З 1926 до 1938 р. працював професором кафедри теоретичної фізики в Римському університеті.
У 1934 р. створив теорію b- розпаду, відкрив ефект сповільнених нейтронів. У 1938 р. отримав Нобелівську за відкриття реакції на повільних нейтронах, після чого емігрував до США із фашистської Італії. 2 грудня 1942 р. в Чикаго запустив перший у світі ядерний реактор, а 16 липня 1945 р. неподалік від Лос-Аламоса під моїм керівництвом був здійснений атомний вибух. Помер 28 листопада 1954 р.
Верховний суддя. Обвинувачення ваші запитання.
Прокурор. Протестую. Це не ваш обов’язок захищати свідка.
Верховний суддя. Протест відхиляється. Слово має захист.
Адвокат. Вплив фізики на цього вченого, звичайно, величезний. За словами Понтекорво, який працював разом із Фермі, той обсяг робіт, що виконав Фермі, вартий 6-8 Нобелівських премій. Зокрема під ядерних експериментів він отримав 60 нових радіоактивних ізотопів. Його книжка “Вступ в атомну фізику” стала основним підручником з теоретичної фізики. Намагаючись загладити свою провину, Фермі стає завзятим противником конструювання і випробування ще потужнішої водневої бомби, попереджаючи про катастрофічну загрозу людській цивілізації.
Верховний суддя. Свідок, займіть своє місце в залі. Ми заслухали вчених, які зазнали сильного впливу фізики. Вважаю, що заслуховувати інших немає потреби, бо наше століття триватиме століття. Надаю слово підсудній.
Секретар. (через деякий час). Встати! Суд іде!
Верховний суддя. У результаті тривалих дебатів суд дійшов висновку. Враховуючи добрі наміри фізики(які, проте, в багатьох випадках спричинили трагічні наслідки, в основному через не розуміння людьми результатів застосування своїх знань) суд виносить такий в и р о к:
- Визнати фізику не винною у висунутих проти неї обвинуваченнях, оскільки в її діях не було кримінальних намірів. Звільнити підсудну з-під варти у залі суду.
- Для запобігання катастрофічним наслідкам використання знань, що їх дає фізика, зобов’язати всіх учнів школи старанно вивчати всі природничі науки, в тому числі й фізику.
Верховний суддя. Прошу сідати. Сьогодні слухається справа з обвинувачення Фізики, яка впродовж декількох тисячоліть своїми діями призводила до смерті чи каліцтва мільйонів людей.
З того часу, як людина перетворилася в людину розумну, їй на службу була представлена всеохоплююча наука про природу – фізика. За ці тисячоліття у Верховній канцелярії проти фізики зібралося стільки скарг і прокльонів, що настав час покласти край усім її безчинствам.
Для об’єктивного розгляду справи запрошені кращі юристи різних фірм. Один із РАІ (адвокат), а другий із АД (прокурор). Оскільки звинувачень накопичилося дуже багато, на судове засідання винесені основні, найважливіші. Ввести підсудну!
(Слово для попереднього обвинувачення надається прокурору.)
Прокурор. Ще на зорі людської діяльності фізика, скориставшись своєю можливістю впливати на уми людей, підло здійснила чимало підступних дій.
Верховний суддя. Протест приймається. Пане прокуроре, наведіть докази ваших обвинувачень!
Прокурор. Тут і доводити нічого. Перші проломи черепів сталися ще за багато тисячоліть до нашої ери. А все тому, що фізика навчила людей користуватися пращею і луком зі стрілами.
Адвокат. Треба врахувати, що фізика дала ці знаряддя людині не для вбивства собі подібних. Вона бачила, як людина страждає під час ловлі дрібних тварин і пташок. Їй стало жаль людей, які гинули на полюванні на крупних тварин (мамонтів, носорогів). Вона розуміла, що полювання на зайців, антилоп, пташок не таке небезпечне, тому й навчила людей, як це робити. І не її вина в тому, що деякі з них стали застосовувати ці знання для вбивства людей.
Верховний суддя. Секретар, занесіть до протоколу судового засідання це спростування.
Прокуроре, вам надається слово для інших обвинувачень.
Прокурор. Наступний блюзнірський крок, який вчинила фізика, полягає в тому, що вона навчила людей користуватися вогнем, що майже відразу спричинило пожежі не лише в природі, а й у житлах людей. Але найстрашніше, чому навчила фізика, - це спалювати один одного. І ця мученицька страта так сподобалася людям, що вони її застосовували до середніх віків. За такі дії, на мою думку, фізику треба повністю знищити.
Адвокат. Шановні засідателі! Моя підзахисна століттями спостерігала, як страждали люди, харчуючись сирими продуктами. Багато людей, особливо діти, не витримували зимових холодів і вмирали. Тому фізика навчила людей користуватися вогнем не лише для обігрівання жител і приготування їжі, але й показала, як за допомогою вогню виготовляти знаряддя праці з металу. І не її вина, що люди використовували вогонь для підлих цілей.
Прокурор. Саме так, з розвитком металургії з’явилися нові види зброї: мечі, шаблі, кинджали і тому подібне.
Верховний суддя. Чи будуть запитання до свідка?
Прокурор. Ви навчали Олександра Македонського різним наукам і військовому мистецтву?
Аристотель. Я навчав Олександра Македонського наукам і розумінню навколишнього світу, а військове мистецтво він опанував самостійно.
Прокурор. Одначе я вважаю, що Олександр Македонський завдяки наукам, і в першу чергу фізиці, досягнув досконалості у військовій справі. Це дало йому змогу підкорити й пограбувати більшість цивілізованих країн того часу, сіючи смерть і розорення в усьому світі. Навіть якщо ви не вбачаєте в цьому вини фізики, то в смерті такого знаменитого вченого як Аристотель вона повністю винна. Якби фізика дала йому знання про закон всесвітнього тяжіння, він можливо, ще чимало зробив би для людства.
Верховний суддя. Чи будуть запитання до свідка?
Прокурор. Існують відомості про те, що ви створили багато метальних машин для знищення людей, різними металевими кігтями й клювами перевертали кораблі і навіть спалили римський флот за допомогою дзеркал. Адже це все пов’язане з фізикою.
Верховний суддя. Чи будуть запитання до свідка?
Прокурор. Вплив фізики на цього видатного вченого величезний. Вихід його книжки “Математичні начала натуральної філософії” (1687 р.) прийнято вважати першою революцією природознавства, а саме, у фізиці. Вона змінила погляди на природу і на науковій основі дала змогу пояснити природні явища. В обвинувачення до Ньютона претензій не має.
Верховний суддя. Чи будуть запитання до свідка?
Прокурор. Є відомості, що ви разом з фізиками-атомщиками Л.Сціллардом і П.Вігнером звернулися до президента США Рузвельта з проханням асигнувати створення атомної бомби. І завдяки вашому впливу вона була створена і скинута на Японію: 6 серпня – на м. Хіросіму, а 9 серпня – на м. Нагасакі.
Верховний суддя. Ще будуть запитання?
Прокурор. Ні.
Верховний суддя. Обвинувачення ваші запитання.
Прокурор. Є чимало фактів про те, Що ви разом із Лоуренцом і Оппенгеймером є творцями найпотужнішої зброї – атомної бомби. Крім того, ви всі троє висловлювалися за її застосування у війні з Японією, хоча і знали про згубні наслідки вибуху такої бомби.
Адвокат. Прошу слова на захист свідка.
Прокурор. Протестую. Це не ваш обов’язок захищати свідка.--------------------
Прокурор. Ще на зорі людської діяльності фізика, скориставшись своєю можливістю впливати на уми людей, підло здійснила чимало підступних дій.
Адвокат. Ваша честь! Протестую проти голослівних обвинувачень!
Прокурор. Тут і доводити нічого. Перші проломи черепів сталися ще за багато тисячоліть до нашої ери. А все тому, що фізика навчила людей користуватися пращею і луком зі стрілами.
Адвокат. Треба врахувати, що фізика дала ці знаряддя людині не для вбивства собі подібних. Вона бачила, як людина страждає під час ловлі дрібних тварин і пташок. Їй стало жаль людей, які гинули на полюванні на крупних тварин (мамонтів, носорогів). Вона розуміла, що полювання на зайців, антилоп, пташок не таке небезпечне, тому й навчила людей, як це робити. І не її вина в тому, що деякі з них стали застосовувати ці знання для вбивства людей.
Верховний суддя. Не будемо робити поспішних висновків. Послухаємо, що скаже захист.
Адвокат. Шановні засідателі! Моя підзахисна століттями спостерігала, як страждали люди, харчуючись сирими продуктами. Багато людей, особливо діти, не витримували зимових холодів і вмирали. Тому фізика навчила людей користуватися вогнем не лише для обігрівання жител і приготування їжі, але й показала, як за допомогою вогню виготовляти знаряддя праці з металу. І не її вина, що люди використовували вогонь для підлих цілей.
Прокурор. Саме так, з розвитком металургії з’явилися нові види зброї: мечі, шаблі, кинджали і тому подібне.
Адвокат. Але ж мета моєї підзахисної була в іншому - дати людям можливість створити міцні знаряддя праці: сокири, пилки, лопати, мотики, плуги тощо.
Прокурор. Ви навчали Олександра Македонського різним наукам і військовому мистецтву?
Адвокат. Протестую! Це провокаційне запитання.
Верховний суддя. Слово надається захисту.
Адвокат. Як я вже казав, свідок ні в якій мірі не винуватий у загарбницьких діях Олександра Македонського. Історія знає чимало прикладів, коли полководці, маючи високу ерудицію і величезні знання, все ж таки вели загарбницькі війни. А знання і любов до прекрасного, прищепленні Олександру Македонському Аристотелем, можливо, врятували для нащадків багато пам’ятків культури, бібліотек та історичних цінностей.
Завдяки знанням фізики, Аристотеля вважали найуніверсальнішим ученим серед давньогрецьких філософів. Широта, чіткість та логічність викладу матеріалу в працях Аристотеля спричинили те, що природознавство вивчалось по Аристотелю майже дві тисячі років, до XVII ст. А за це фізику треба не судити, а схилятися перед нею. Що ж до смерті самого Аристотеля, то навіть якби фізика й дала б йому розуміння припливів і відпливів, він би за такого розвитку тогочасної науки нічого б не зрозумів, і відчай його був би не меншим.
Верховний суддя. У захисту будуть запитання до свідка?
Адвокат. Свідок сам показав, що фізика впливала на нього з добрими намірами і озброїла людство новими знаннями.
Верховний суддя. Чи є запитання у захисту?
Адвокат. Ні, Ваша честь.
Прокурор. Ні.
Адвокат. Дякую. Запитань немає.
Фермі. Це справді так. Але ми вважали, що зброя буде застосована проти військових, хоча нас це не виправдовує.
Адвокат. Прошу слова на захист свідка.
Верховний суддя. Протест відхиляється. Слово має захист.
Адвокат. Вплив фізики на цього вченого, звичайно, величезний. За словами Понтекорво, який працював разом із Фермі, той обсяг робіт, що виконав Фермі, вартий 6-8 Нобелівських премій. Зокрема під ядерних експериментів він отримав 60 нових радіоактивних ізотопів. Його книжка “Вступ в атомну фізику” стала основним підручником з теоретичної фізики. Намагаючись загладити свою провину, Фермі стає завзятим противником конструювання і випробування ще потужнішої водневої бомби, попереджаючи про катастрофічну загрозу людській цивілізації.
Верховний суддя. Перейдемо від голослівних обвинувачень до показів свідків, які зазнали безпосереднього і сильного впливу з боку фізики. Запросіть першого свідка.
(Виходить Аристотель, який тримає в руках книжку “Фізика”.)
Покляніться і розкажіть про себе і свої зв’язки з фізикою.
Аристотель. Клянусь говорити лише правду і нічого, крім правди. Я народився в 384 р. до н.е. в стародавньому грецькому місті Стагір в родині придворного лікаря. Двадцять років навчався в академії в Платона (м. Афіни). У 343 р. до н.е. цар Македонії Філіп запросив мене бути наставником його сина Олександра.
З 343 до 339 р. до н.е. проживав у столиці Македонії як наставник Олександра Македонського. Майбутній полководець високо цінував мене і пізніше сказав: “Якщо батьку я зобов’язаний життям, то Аристотелю усім тим, що дає йому ціну”. У 339 р. до н.е. я повернувся до Афін, де заснував свій ліцей і успішно керував ним впродовж 13 років.
Після смерті Олександра Македонського мене прогнали з Афін і вислали на острів Евбея, де я загинув у 322 р. до н.е.
Тривалий час я намагався з’ясувати причину припливів і відпливів, але знань не вистачало, і я з відчаю кинувся з високої скелі в море.
Я написав: “Метафізика” – філософський трактат з 14 книжок, “Фізика” (8 книжок), “Поетика”, “Про душу”, “Етика”, “Політика”, “Органон” (про логіку), “Про небо”, “Історія тварин”. У “Фізиці” розглядаються питання: про матерію і рух, про простір і час, про існування пустоти, про скінченне і нескінченне, про діючі причини.
Верховний суддя. Протест відхиляється. Свідок, відповідайте на запитання.
Аристотель. Я навчав Олександра Македонського наукам і розумінню навколишнього світу, а військове мистецтво він опанував самостійно.
Верховний суддя. Свідок, займіть своє місце в залі. Запросіть наступного свідка – Архімеда.
(Входить Архімед, у руках тримає ”гвинт Архімеда”.)
Архімед(після клятви). Народився я в 287 р. до н.е. у місті Сіракузи на острові Сицилія в родині Фідія, придворного астронома і математика царя Гієрона. Освіту здобув в Олександрії Єгипетській у знаменитих учених Корона(астроном) і Ератосфена(астроном і математик), вивчав праці Демокрита, Евдокса, Аристотеля. Я першим у світі використав математику для пояснення фізичних явищ. Це допомогло мені відкрити закон важеля, вчення про центр тяжіння і плавання тіл. Поєднання в одне ціле математики і фізики дало мені можливість сконструювати багато машин і механізмів. “Гвинт Архімеда” використовується в техніці і у вас, у сучасному світі. Крім того , я вивчав оптичні властивості увігнутих дзеркал. Я загинув у 212 р. до н. е. Під час облоги міста Сіракуз римським полководцем Марцелом від меча римського легіонера.
Прокурор. Існують відомості про те, що ви створили багато метальних машин для знищення людей, різними металевими кігтями й клювами перевертали кораблі і навіть спалили римський флот за допомогою дзеркал. Адже це все пов’язане з фізикою.
Архімед. Так, справді я виготовляв чимало металевих машин, різних пристроїв для затоплення кораблів. Я знав (на основі законів фізики), що за допомогою увігнутих дзеркал сонячну енергію можна збирати в точку, що спричиняє в цій точці високу температуру. І це дало мені можливість спалити флот. Але я не залишив своїм нащадкам креслень, щоб ніхто не зміг використовувати бойові машини проти людей. Я їх застосував проти римлян, які прийшли пограбувати і знищити мій народ. І якби не зрадник, який відкрив ворогам ворота, римляни ніколи не змогли б захопити наше місто.
Верховний суддя. Свідка прошу зайняти своє місце в залі. Запросіть наступного свідка – Ісаака Ньютона.
(Входить І. Ньютон, в рутах тримає яблуко.)
Ньютон (після присяги). Я народився 4 січня 1643 р. у Вульсторні. У 12 років пішов до школи у сусідньому містечку Грентем. Спочатку вчився погано, був фізично слабким. Але завдяки наполегливій праці і потягу до навчання поступово зайняв перше місце в школі і утримував його аж до закінчення школи. У дитинстві любив конструювати складні механічні іграшки.
У 1660 р. поступив до Триніті-коледжу Кембриджа. Під впливом викладача математики і богослов’я Барроу, який читав лекції з оптики, я захопився фізикою і математикою. За сім років напруженої праці пройшов усі ступені коледжу(від бакалавра до магістра). У 1669 р. Отримав від Барроу кафедру математики Кембриджського університету. З того часу Кембридж став славитися фізикою і математикою.
Свої наукові праці завжди публікував лише після ретельної перевірки. Сформулював основні закони механіки, відкрив закон всесвітнього тяжіння, встановив розкладання білого світла, розробив диференціальне й інтегральна числення, першим (1675 р.) висловив думку про дуалізм світла (частинка і хвиля), передбачив можливість перетворення світла на речовину і навпаки, довів стисненість Землі, розробив теорію припливів і відпливів, теорію руху комет, розрахував збурення в русі планет.
Помер 21 березня 1727 р. і згідно з указом короля урочисто похований у Вестмінстерському абатстві – пантеоні видатних людей Англії.
Верховний суддя. Свідок, займіть своє місце в залі. Запросіть на засідання суду свідка Альберта Ейнштейна.
(Входить А. Ейнштейн, тримає в руках скрипку.)
Ейнштейн (після присяги). Я народився 14 березня 1879 р. в німецькому містечку Ульмі. Батьки хотіли, аби я став музикантом, і з шести років почали вчити грі на скрипці. Упродовж семи років я добросовісно намагався навчитися грі і вдосконалював техніку гри. І нарешті музика зазвучала. Я ніколи не покидав гри на скрипці, навіть уже в зрілому віці виступав з концертами.
Початкову освіту здобув в католицькій школі, а з десяти років навчався в мюнхенській гімназії.
Математикою почав цікавитися з 12-річного віку і до 16 років опанував її основи, включаючи диференціал